فیلم | اشعار پروین در چارچوب فرهنگ و عُرف بود
کد خبر: 4181962
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۳
میزگرد ایکنا با محور شعر و ادب پروین اعتصامی/ ۳

فیلم | اشعار پروین در چارچوب فرهنگ و عُرف بود

الهام آمینایی، پژوهشگر ادبی درباره ظرافت اشعار پروین اعتصامی در چارچوب فرهنگ می‌گوید: براساس تحقیقاتی که انجام ‌شده، این مهم به اثبات رسیده که لحن و کلام یک شاعر یا ادیب نمی‌تواند جدا از جنسیت او باشد. اشعار پروین بسیار ظریف است؛ اما در چارچوب فرهنگ و عُرف شناخته ‌شده ایرانی تعریف می‌شود.

الهام آمینایی، مدرس دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر ادبی در میزگردی که در ایکنا با محوریت شعر و اندیشه «پروین اعتصامی» برگزار شد، درباره حجاب کلام پروین گفت: یکی از نقدهایی که به شعر پروین شده ‌است همین لحن مردانه اشعار اوست. براساس تحقیقاتی که انجام ‌شده این مهم به اثبات رسیده که لحن و کلام یک شاعر یا ادیب نمی‌تواند جدا از جنسیت او باشد. در خصوص پروین نیز این قضیه به این صورت شکل‌گرفته که واژگان در دست پروین در حجاب قرار می‌گیرند. در حقیقت در ترجمان این نگاه باید گفت که کلام پروین حجاب دارد و لحن مردانه ندارد! اتفاقاً درست برعکس، این کلام در اشعار پروین بسیار ظریف است؛ اما در چارچوب فرهنگ و عُرف شناخته ‌شده ایرانی تعریف می‌شود.

با کنکاش بیشتر در زندگی‌نامه و نه ‌فقط اشعار، که نگاه و زندگی پروین به‌عنوان یک روند جاری فرهنگی و ادبی، نه در یک اتفاق کوتاه ‌مدت عمر کوتاه او که در طول این یک قرن؛ می‌توان با قدرت گفت که شعر پروین یک جریان است. شعری که امروز نیز جریان آن را با قدرت شاهد هستیم. می‌توان از بطن اشعار پروین برای جوانان امروز الگوهای مختلف و متعددی استخراج کرد.

انتهای پیام
captcha